Przez to, że obecnie media społecznościowe stały się tak popularne marki zaczęły wykorzystywać je do swoich celów. Rosnąca rola influencerów, sprawiła, że pojawił się nowy odłam marketingu jakim jest influencer marketing. Wiele marek widzi w nim dużo korzyści jakie może on przynieść firmie. Jedną z jego głównych zalet jest docieranie do precyzyjnie określonej grupy docelowej. Każdy influencer ma wokół siebie zgromadzoną grupę obserwatorów, których coś łączy, zwykle jest to wiek, płeć i zainteresowania. Dzięki temu możliwe będzie dopasowanie swojego przekazu do odpowiedniej społeczności.
Kim jest influencer?
Influencer to taka osoba, która prowadzi swoją działalność w Internecie i dzięki temu zyskuje popularność oraz większe lub mniejsze grono swoich obserwatorów. Prowadzona działalność może mieć różny charakter, w zależności od tego na jakim kanale dotarcia jest wykonywana można wyróżnić YouTuberów, Blogerów, Gamerów, Instagramerów i TikTokerów. Influencerzy zwykle zyskują swoją popularność, ponieważ tworzą treści, które poruszają tematy w danym okresie na topie bądź też posiadają oni rozległą wiedzę z danej dziedzinyi dzielą się nią z obserwatorami.
Słowo influencer, pochodzi od angielskiego słowa „influence”, które oznacza wpływać. Nie bez powodu tak właśnie nazywane są te osoby. Przez to, że prowadzą oni swoją działalność w sieci i zyskują obserwatorów, mocno także na nich wpływają, na ich poglądy, czasem zachowania, a także na decyzje zakupowe. Dlatego właśnie tak dużą rolę zaczyna odgrywać influencer marketing. Osoby wpływowe są w stanie zyskać niekiedy tak duże grono odbiorców, ponieważ zwykle prowadzą oni podobne style życia, są w podobnym wieku, mają takie same zainteresowani, ale też pozwalają im aktywnie uczestniczyć w swoich działaniach.
Czym jest influencer marketing?
Influencer marketing są to wszystkie działania podejmowane we współpracy z influencerem, w celu promocji marki. W tym przypadku osoba wpływowa jest swego rodzaju pośrednikiem pomiędzy klientem, a marką. Działania promocyjne w ramach influencer marketingu mogą być podejmowane na różnych kanałach społecznościowych. Zarówno na YouTube jak i na blogu czy Instagramie.
Ich głównym celem jest dotarcie do, zgromadzonej przez daną osobę, grupy odbiorców. Wykorzystywana do tego celu jest popularność influencera, a także jego wiarygodność, autentyczność i zaufanie jakim darzy go jego społeczność. Badania pokazują, że osoby w wieku od 15 do 25 lat uważają opinie influencera za dużo bardziej godną uwagi niż na przykład eksperta wypowiadającego się w mediach tradycyjnych. Influencer marketing może więc przynosić markom wiele korzyści.
Jakie zalety ma influencer marketing?
Influencer marketing ma wiele zalet i pozwala firmom zwiększać swoja popularność oraz zasięgi. Do zalet influencer marketingu należą:
Bezpośrednie dotarcie do grupy docelowej – ogromna ilość reklam w Internecie sprawia, że użytkownicy już na większości z nich nie zwracają uwagi. Aby tego uniknąć można wykorzystać właśnie influencer marketing. Treści tworzone przez influencera nie są nachalną reklamą zwykle są stworzone w ciekawej formie, po to by zachęcić odbiorcę do zapoznania się z ofertą danej firmy. Tak jak już zostało to wspomniane wyżej. Wokół influencera jest zgormadzona społeczność, którą łączy wiele cech. Dlatego też można dotrzeć ze swoim produktem do mocno sprecyzowanej grupy docelowej.
Zwiększenie wiarygodności i autentyczności marki – użytkownicy są już nie tylko znudzeni reklamami, ale też rzadko kiedy im ufają. Influencer marketing może natomiast mocniej uwiarygodnić markę, ponieważ skoro dana osoba jest szanowana przez swoich odbiorców, polecane przez nią produkty również będą wydawały się godne uwagi. Społeczność zwykle ufa wyborom swoich ulubieńców.
Odmienny sposób na pokazanie swojej marki – wybór odpowiedniego influencera ma ogromne znaczenie, nie tylko ze względu na grupę odbiorców, ale też dlatego, że nie każdy z nich podchodzi w sposób profesjonalny do swojej pracy. Niektórzy jednak przykładają do tego dużo uwagi i wykonują swoje działania z dużym zaangażowaniem i pasją. Dzięki temu powstaje bardzo ciekawa kampania, która może przedstawiać produkt w niebanalny sposób. Zostanie ona odebrana wówczas bardzo pozytywnie i przyniesie marce wszystkie oczekiwane efekty.