Komunikacja towarzyszy nam przez całe życie, czy tego chcemy, czy nie. Żeby się czegoś nauczyć, zarobić pieniądze, wychować dzieci, znaleźć pracę – do wszystkiego potrzebna jest komunikacja. Żeby jednak była ona skuteczna i dawała korzyści obu stronom, musi nastąpić kilka czynników i muszą zostać zachowane pewne zasady. Znacie taką sytuację, kiedy od słowa do słowa, przyjemna pogawędka zmienia się w fatalną kłótnię? Zapewne każdy miał w swoim życiu kila sytuacji, gdzie najlepsze intencje odczytano zupełnie na opak. Przyjrzyjmy się, jak się komunikować, żeby tego uniknąć.
Zasady i sztuczki, które pomagają w komunikacji:
-
Słuchanie.
Proste, prawda? A jednak wielu ludzi nie potrafi aktywnie słuchać, podczas rozmowy z kimś bawi się długopisem, spogląda za okno. Żeby rozmówca chciał mówić, musisz pokazać, że zależy ci na jak najlepszym zrozumieniu jego myśli – dobrze jest patrzeć na niego, zadawać pytania, pozwalające mu rozwinąć myśl. Można co jakiś czas upewnić się, czy dobrze zrozumiałeś, powtarzając lub parafrazując słowa rozmówcy. Wysłuchaj jednak do końca, żeby być pewnym, że usłyszałeś cały komunikat, inaczej może być on wyrwany z kontekstu, przez co zostanie zaburzony jego sens.
-
Nie wydawaj opinii.
Ludzie nie lubią być oceniani, lepiej jest więc zachować neutralność, niż wyrwać się z niechcianą opinią. Dla komunikacji lepiej jest słuchać, niż mówić. Jeżeli osoba mówiąca opowiada historię, przedstawia ofertę, to jest to zazwyczaj komunikat nacechowany emocjami, gdy wyrazisz ostry osąd, zapewne rozmówca się zniechęci i przestanie mówić.
-
Mowa ciała.
Używaj jej mądrze. Można się nią wspomagać mówiąc, nadaje ona odpowiednich akcentów, pomaga wyrazić myśl. Jednak nie należy z tym przesadzać, są osoby znane z tego, że mają charakterystyczną gestykulację, która wielu osobom nie odpowiada.
-
Odpowiednie formułowanie myśli.
Wysławiaj się w sposób zrozumiały, konkretny i jasny dla wszystkich. Unikaj rozbudowanych dygresji i zawiłości. Jeżeli rozmawiasz z kimś, kogo nie znasz, nie bądź sarkastyczny czy ironiczny, ponieważ nie wszyscy to lubią. Najlepiej określ cel rozmowy i pamiętaj o nim. Wyrażaj się tak, żeby rozmówca zrozumiał Twoje intencje.
-
Zadawaj pytania.
Jeśli masz wątpliwości, albo co jakiś czas kontrolnie, zadawaj proste pytania. Ma to na celu ustalenie, czy rozmówca dobrze zrozumiał, a także czy słucha. Nie rób tego jednak w taki sposób, żeby poczuł się egzaminowany. Chodzi o złapanie odpowiedniego poziomu komunikacji, w którym obie strony są zaangażowane w jej prowadzenie.
-
Daj się wypowiedzieć.
Trzeba pamiętać, żeby nie prowadzić monologu, jeśli nie prowadzimy wykładu. Dobra rozmowa to taka, w której każdy ma prawo do wypowiedzenia swoich myśli. Jeżeli nie dasz rozmówcy czasu i sposobności, może on poczuć irytację nie samą treścią Twojej wypowiedzi, a właśnie brakiem szacunku do jego osoby. A podstawą dobrej komunikacji jest szacunek i wzajemne zrozumienie.
Jeżeli nauczymy się komunikować w taki sposób, by nas rozumiano i słuchać tak, żeby odczytywać intencje innych, będziemy mogli wykorzystywać te umiejętności również w marketingu. Skuteczność działań marketingowych bardzo mocno zależy od odpowiedniej komunikacji, stąd szereg szkoleń, które organizuje się z tego zakresu dla osób zajmujących się reklamą i marketingiem. Nie bez przyczyny szkoli się z tego zakresu również pracowników obsługi klienta. To od skutecznej komunikacji zależy czy będziemy dobrze zrozumiani.