Kampania na forach internetowych – czy warto? Internet jest obecnie miejscem, gdzie promocja marki przebiega najbardziej efektywnie. Ludzie spędzają w nim bardzo dużą ilość czasu, wymieniają się opiniami, pozyskują informacji na temat marki, oglądają recenzje, porównują ceny. Wszystko to daje wiele możliwości firmom. Fora internetowe to miejsca, gdzie właśnie użytkownicy wymieniają się swoimi doświadczeniami z innymi markami. Zatem kampania na forach internetowych jest bardzo dobrym sposobem na dotarcie do nich i udzielenie im wszystkich odpowiedzi na pojawiające się pytania i wątpliwości. Jak tego dokonać?
Kampania na forach internetowych – jak to zrobić?
Kampania na forach internetowych może przynieść marce pewne korzyści, należy jednak zastosować odpowiednia działania, które sprawią, że klienci markę zauważą i docenią jej zaangażowanie. Te działania to:
- Prowadzenie jawnej komunikacji – kampania na forach internetowych, która prowadzona jest przez daną osobę, powinna być jawna. Osoba ta powinna więc podpisywać się swoim własnym imieniem i nazwiskiem, ponieważ zostanie to lepiej odebrane przez użytkownika. Brzmi to wówczas zdecydowanie bardziej wiarygodnie niż na przykład, gdyby mówiła to po prostu marka czy jakiś inny przypadkowy login. Konsumenci dostrzegają i doceniają takie małe rzeczy, jednak za wiarygodnością musi pojawić się jeszcze duża wiedza.
- Duża wiedza – bez wiedzy nie będzie możliwe dostarczanie klientom odpowiedzi na stawiane przez nich pytania, a właśnie to jest jedną z najważniejszych czynności, na które stawia kampania na forach internetowych. Wiedzę taką można uzyskać poprzez bazowe przygotowanie eksperta dzieje się to najczęściej w formie studiów, które związane są bezpośrednio z daną dziedziną. Można również pozyskać ją poprzez szkolenia branżowe. Jest jeszcze supervisor, który jest specjalistą po stronie klienta i pomaga ekspertowi w bardzo trudnych przypadkach.
- Śledzenie Internetu i poczynań klientów – kolejnym bardzo ważnym działaniem jakie powinny zostać wykonane w ramach kampanii internetowej jest monitorowanie forów internetowych. Służą do tego specjalne systemy, które lokalizują konsumentów w późnych fazach procesu zakupowego. Zwykle jest to etap wyboru marki lub racjonalizowanie tej decyzji. Warto więc zwrócić na ten krok szczególną uwagę.
- Wybór odpowiednich forów – ten etap jest bardzo ważny, ponieważ, aby kampania na forach internetowych była skuteczna musi być prowadzona na takich forach, których tematyka pokrywa się z tematyką prowadzonej przez firmę działalności. W przeciwnym wypadku nie dotrze ona do potencjalnych klientów marki. Jeśli są to małe fora zasada 1-9-90 wciąż na nich działa. Na czym ona polega? Zasada ta pokazuje zachowania konsumentów na forach, tylko 1 procent z nich tworzy nowe treści, 9 procent angażuje się i na nie odpowiada, natomiast aż 90 procent czyta te treści i wyciąga z nich przydatne informacje, które mają bardzo duży wpływ na ich wybory konsumenckie.
- Im większe ryzyko zakupowe, tym większe znaczenie forów internetowych – prawda jest taka, że im bardziej specjalistyczna jest kategoria, bądź większe ryzyko zakupowe i dłuższy proces zakupowy, tym znaczenie forów internetowych jest zdecydowanie większe. Chodzi tutaj o takie branże jak bankowość, technologie budowlane, marki farmaceutyczne, parenting. Natomiast dla kategorii, które związane są z pasją konsumenta, fora nie mają praktycznie żadnego znaczenia. Mowa tutaj o sprzęcie audio, turystyce, motocyklach i tak dalej.
Kampania na forach internetowych – dlaczego warto?
Wiele firm zastanawia się czy warto prowadzić kampanie na forach internetowych, odpowiedź brzmi warto. Dlaczego? Ponieważ jak podają źródła aż 66 procent osób szuka informacji w sieci na temat marki, jej produktów i usług. Wyszukiwanie tych informacji odbywa się w późnym etapie procesu zakupowego, w zasadzie tuż przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie. Właśnie dlatego kampania na forach internetowych może stanowić kluczową rolę w tym procesie decyzyjnym. Mianowicie może ona utwierdzić klienta o słuszności swojej decyzji albo dać mu do wyboru inne rozwiązania. Co więcej wizerunek marki zostaje poprawiony. Bowiem jest ona w miejscach, gdzie klienci najbardziej jej potrzebują. Rozwiewa ona ich wszelkie wątpliwości i udziela odpowiedzi na pytania, które zawsze pojawiają się w trakcie wyboru danego produktu lub usługi.