Słowo „influencer” robi w ostatnim czasie prawdziwą karierę. Wraz z rosnącą rolą cyfrowego pokolenia i jego uczestnictwa w dorosłym życiu, znaczenie osób określanych tym mianem jest coraz większe. Więc, kim właściwie jest influencer i dlaczego tak chętnie wykorzystywany jest marketingu?
Najprościej można powiedzieć, że jest to osoba mająca wpływ na innych (ang. influence – wpływ, oddziaływanie). Jest to jednak określenie zbyt ogólne, gdyż właściwie wszyscy ludzie w jakiś sposób oddziałują na innych. Więc, żeby uściślić, influencer to osoba rozpoznawalna w mediach elektronicznych, prowadząca bloga lub (najczęściej) vloga, lub publikująca jekieś treści np. w mediach społecznościowych. Określamy go mianem „lidera opinii” i staje się kimś w rodzaju niezależnego eksperta w jakiejś branży czy dziedzinie życia. Influencer musi posiadać grupę swoich followersów, czyli osób systematycznie śledzących jego publikacje.
Kilka grup influencerów
Właśnie ze względu na ilość followersów możemy podzielić influencerów na kilka grup. Pierwsza z nich to nanoinfluencerzy, czyli osoby z zasięgiem do tysiąca followersów. Właściwie to tej grupy należy każdy, posiadający konto na portalu społecznościowym. Każdy content publikowany przez tą osobę dociera do jej znajomych. Ponieważ nanoinfluencerzy zazwyczaj znają się dobrze ze swoimi odbiorcami, są coraz częściej wykorzystywani w influencer marketingu. Bardzo dobrze ich przekaz może działać, np. w branżach niszowych.
Microinfluencerzy
Najliczniejszą grupę stanowią mikroinfluencerzy. To osoby, których zasięg wykracza znacznie poza własnych znajomych, ale jest nie większy niż kilkadziesiąt tysięcy followersów. Ta grupa influencerów, podobnie jak nanoinfluencerzy skupia się raczej na jakiejś konkretnej branży i jest w stanie prowadzić interakcje ze swoimi odbiorcami. To wszystko sprawia, że tak chętnie wykorzystuje się ich w marketingu. Są po prostu bardzo wiarygodni dla swych followersów, a rekomendowane przez nich marki mogą liczyć na skuteczną reklamę.
Najmniej liczną grupę stanowią tzw. celebryci. To influencerzy, których zasięg wykracza ponad 100 tysięcy, a czasem nawet milion odbiorców. To zazwyczaj osoby, które osiągnęły sukces i sławę w jakiejś branży. Poziom zaangażowania ich odbiorców jest dużo mniejszy niż w wypadku dwóch poprzednich grup, jednak ich ilość sprawia, że reklamodawcy bardzo chętnie korzystają z ich usług. Najlepszym przykładem jest tutaj słynny piłkarz Ronaldo, mający ponad 180 milionów odbiorców na Instagramie i inkasujący za jeden wpis reklamowy około miliona dolarów.
Wykorzystanie influencerów w marketingu daje wiele nowych możliwości. To dobra i stale rozwijająca się alternatywa dla tradycyjnej reklamy w telewizji czy prasie. Trend ten może się tylko powiększać.