Site Overlay

SEO a pozycjonowanie, czym to się różni?

Od kiedy zostało zauważone, że Internet jest prawdziwą kopalnią wiedzy, w dość naturalny sposób użytkownicy podzielili się na dwie grupy. Jedni poszukują informacji, drudzy je dostarczają. Wraz z rozwojem przepływu informacji i coraz bardziej powszechnym dostępem do Internetu, sieć stała się również idealnym miejscem do sprzedaży. Wiele wysiłków agencji marketingowych i specjalistów związanych z pozycjonowaniem oraz SEO skupiło się więc na opracowaniu takich działań, które w skuteczny sposób zainteresują daną marką jej potencjalnych klientów. Czym dokładnie jest pozycjonowanie i SEO? Czy ich działania się pokrywają, a może to dwa wykluczające się narzędzia?

Branża się podzieliła. Jedni uważają, że SEO jest zaledwie częścią pozycjonowania. Inni są przekonani, że między tymi dwoma terminami można postawić znak równości, gdyż schemat ich działania mocno się ze sobą przeplata. Zaskoczeni? Poniżej znajdziecie szczegółowe informacje.

Pozycjonowanie – recepta na sukces

Działania związane z pozycjonowaniem są dość obszerne i nie zamykają się w obrębie jednej określonej czynności. Co więcej, w kontekście tej terminologii możemy spotkać się z takimi określeniami jak pozycjonowanie stron oraz pozycjonowanie marki. Co ciekawe nie są to te same działania. No dobrze, ale od początku.

Pozycjonowanie stron ma na celu wszelkie działania wpływające na uzyskanie jak najlepszego wyniku w wyszukiwarce. Inaczej mówiąc, chodzi o zajęcie wysokiego miejsca w wynikach, po wpisaniu przez użytkownika określonego hasła w wyszukiwarce.

Przykład:

Nasza strona dotyczy sprzedaży i montażu okien → hasło wpisane w wyszukiwarkę dotyczy właśnie zakupu i późniejszego zamontowania okien → cel pozycjonowania, to pokazanie naszej strony na wysokim miejscu w wyniku wyszukiwania.

Dlaczego? Dużo do powiedzenia ma tutaj statystyka i doświadczenie. Jak pokazują wyniki analiz, zdecydowana większość (bo blisko 90%) użytkowników dokonuje wyboru spośród pierwszych 10-ciu wyświetlonych stron, stąd właśnie skupienie się na tym, aby strona sprzedawcy zajęła wysokie miejsce na tej liście. Pozycjonowanie wymaga jednak cierpliwości w oczekiwaniu na pierwsze jego efekty oraz połączeniu wielu działań, aby przyniosły one oczekiwane rezultaty. Na pozycjonowanie składa się więc wiele narzędzi takich jak content marketing, link building oraz SEO.

SEO – sposób na wyszukiwarki

Jednym z narzędzi ułatwiającym pozycjonowanie jest właśnie SEO (z ang. Search Engine Optimization), czyli wpływanie na optymalizację stron pod wyszukiwarki internetowe. SEO zawiera się w działaniach pozycjonowania, chociaż znajdą się również zwolennicy przekonania, że SEO = POZYCJONOWANIE.

SEO skupia się w pierwszej kolejności na działaniach związanych z dopasowaniem treści strony. MOżna to osiągnąć np. poprzez dodanie słów kluczowych, takich, które wyszukiwarka łatwo rozpozna i powiąże z wpisanym hasłem. Ponadto, SEO to również wizualizacja strony, ograniczenie reklam, aby dane mogły szybciej się zaczytywać. To z kolei ma przełożenie na fakt czy użytkownik na danej stronie pozostanie. Im bardziej będzie ona nieczytelna i zapchana reklamami, tym większe jest prawdopodobieństwo, że użytkownik szybko ją opuści w poszukiwaniu strony w bardziej przystępnej wersji.

SEO to więc m.in. słowa kluczowe, unikalna treść, umiarkowana ilość reklam na stronie czy również szybkość witryny.

Pozycjonowanie i SEO to gra do tej samej bramki

Pomimo wielu definicji tego, czym jest SEO, fakt jest niezmienny. Zarówno pozycjonowanie jak i SEO działają na korzyść stron i ich wyniki w wyszukiwarkach. Na stronie Search Engine Land poświęconej m.in. zagadnieniu SEO można znaleźć więc taką definicję:

“SEO stands for “search engine optimization.” It is the process of getting traffic from the “free,” “organic,” “editorial” or “natural” search results on search engines.”

Cel jest więc taki, aby użytkownik otrzymał odpowiedź na wpisane hasło. A także aby to właśnie nasza strona znalazła się na najwyższym miejscu listy. Proste prawda? Ważne jest zatem, aby strona internetowa była stworzona w taki sposób, aby zawierała wszystkie niezbędne informacje pomocne w dokonaniu zakupu.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *